Tuesday 26 November 2013

TIADA IMAN BAGI TIDAK AMANAH


Dari Anas bin Malik r.a. berkata:

“Sangat jarang Rasulullah sa.w. berkhutbah di hadapan kami kecuali beliau bersabda di dalamnya:

“Tidak ada iman orang yang tidak mempunyai amanah, dan tidak ada agama bagi orang yang tidak menepati janjinya.” ( H.R. Imam Ahmad )


A072
A073

“Sesungguhnya Kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya); dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan yang ada padanya) sanggup memikulnya. (Ingatlah) sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara yang tidak patut dikerjakan.

(Dengan kesanggupan manusia memikul amanah itu maka) akibatnya Allah akan menyeksa orang-orang lelaki yang munafik serta orang-orang perempuan yang munafik, dan orang-orang lelaki yang musyrik serta orang-orang perempuan yang musyrik; dan juga Allah akan menerima taubat orang-orang lelaki yang beriman serta orang-orang perempuan yang beriman. Dan sememangnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” ( Q.S. Al-Ahzaab: 72-73 )

Dari Abu Hurairah r.a. dia berkata:

“Ketika Nabi sa.w. berada dalam sebuah majlis dan berbicara kepada sekelompok orang, ada seorang Arab Badui yang datang lalu bertanya:

“Bila hari kiamat?”

Tapi Rasulullah sa.w. terus saja berbicara. Setelah beliau selesai berbicara, beliau bertanya:

“Dimanakah orang yang bertanya tentang hari kiamat tadi?”

Dia menjawab:

“Saya di sini wahai Rasulullah.”

Baginda s.a.w. bersabda:

“Jika amanah telah ditelantarkan maka tunggulah hari kiamat.”

Dia kembali bertanya:

“Bagaimana amanah ditelantarkan?”

Baginda s.a.w. menjawab:

“Jika urusan sudah diserahkan kepada selain ahlinya maka tunggulah hari kiamat.” ( H.R. Imam Al-Bukhari )



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Rasulullah s.a.w. bersabda, maksudnya: “Hikmat itu barang kepunyaan mukmin yang hilang, di mana didapatinya, maka dia yang berhak atasnya.” ( H. R. Imam At-Tirmizi )